Alla inlägg den 18 juni 2009

Av Marit - 18 juni 2009 17:36

Idag har jag och Stefanie varit hem till Monica och Philippe på ett litet V.I.P besök i deras glashytta !

Vi fick bland annat se hur man blåser ett vinglas som var så farsinerande. Vi fick också se hur man formar en skulptur i form av en gubbe, och hur man får in färg i glaset. Man använder då kristaller i olika färger som smälter in i glaset.  Helt otroligt hur man kan skapa glas av lite sand.

Jag fick titta på glasmassan som ligger på en temperatur av 1200 grader, det va rätt läskigt pga den höga värmen.

Det är farsinerande att se på hur man hanterar en ca 1000 "utanför ugnen" grader varm massa som sen formas till ett vinglas tillexempel. 1000 c är ju inget man vill bränna sig på precis. Gäller att hålla tungan rätt i munnen inne i glashyttan med andra ord. 

Av Marit - 18 juni 2009 00:34

Sitter o njuter av att jag faktiskt kan vara vaken hur länge jag vll uten att behöva känna ångest över hur jag ska orka kliva upp imorgon.

Sitter och tänker på öland .. På Tisdag åker vi =) de ska bli så kul =)

Imorgon hoppas jag på ett spännande besök hos monica o varför de är så spännande , får ni kanske veta imorgon =). =)

Men nu ska jag nog gå och sova


Tjing

Presentation


välkommen till min blogg!
Här delar jag med mig av lite av mitt liv och en del annat smått och gott emellanåt! Kommer att skriva mycket om Thailand framöver.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards